!
خیالِ صلح
بخشی از مصاحبه فاکس‌نیوز با بن‌سلمان در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲

تا قبل از شروع عملیات طوفان الأقصی، عربستان بیش از هر زمان دیگری به عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک شده بود. سعودی‌ها می‌خواستند با پیش بردن مذاکرات با دولت بایدن، به تدریج اسرائیل را به طور رسمی به عنوان یکی از بازیگران منطقه بپذیرند. این مصاحبه بن‌سلمان هم مربوط به همین دو هفته پیش است. او تصور می‌کرد «اسرائیلی‌ها» را می‌توان با دیپلماسی کنترل کرد و به راه حل دو دولت نزدیک شد؛ در حالی که اسرائیل هیچ‌گاه خود را متعهد به هیچ قاعده بین‌المللی نکرده است؛ شهرک‌سازی‌های غیرقانونی ادامه دارد و تعرض به مسجد الأقصی تبدیل به روتین صهیونیست‌ها شده است. بن‌سلمان انتظاری از جهان دارد و این انتظار او را از ادراک واقعیت‌ها دور ‌می‌کند. واقعیت روابط جهانی حاوی نزاعی است که گاه مخفی و گاه عیان می‌شود اما انتظار بن‌سلمان چیز دیگری است. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه سعودی در میانه جنگ فلسطینی‌ها با اسرائیل صادر کرد با حمایت ضمنی از فلسطینیان باز هم راهکار را در ایده ناممکن دو دولت طرح کرد؛ گرچه حمله 7 اکتبر مقاومت، واقعیت را بیش از گذشته بر سعودی‌ها آشکار کرده اما هنوز انتظار آن‌ها از جهان، مانع دیدن آینده است. بن‌سلمان می‌گوید عربستان بزرگ‌ترین داستان «موفقیت» قرن بیست و یک خواهد شد اما مشخص نیست بدون دیدن واقعیت‌های جهان، این «موفقیت» چگونه ممکن می‌شود؟ فیلم بخشی از مصاحبه فاکس‌نیوز با بن‌سلمان در تاریخ 31 شهریور 1402 است.



تعداد بازدید : 36
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد