!
چرا توافق با عربستان برای اسرائیل مهم است؟
سامی حمدی

سال‌ها پیش با روی کار آمدن ترامپ در مسند ریاست جمهوری ایالات متحده و همکاری با عربستان، توافق‌نامه‌ای موسوم به «ابراهیم» صورت گرفت که روابط بحرین و امارات را با اسرائیل به عادی‌سازی گروید. این مسئله اما بر خلاف طرح صلح عربی بود که پیمانی میان اعراب برای هم‌بستگی علیه اسرائیل در سال 2002 به شمار می‌آمد. اعراب در آن طرح مصمم‌ شده بودند تا زمانی که رژیم صهیونیستی از تصرف اراضی اشغالی دست برنداشته و اجازه تشکیل دولت فلسطین را ندهد، همچنان روابط دیپلماتیک آنها با اسرائیل مخدوش باشد. اما اشتیاق دولت بایدن در همکاری خود با عربستان تا همین روزها در تلاش بود که رابطه اسرائیل و عربستان را تا حد ممکن به سمت عادی‌سازی بکشاند. سامی حمدی در این ویدئو از دلیل اهمیت تلاش اسرائیل برای صبح با عربستان می‌گوید. او می‌گوید توافق با عربستان به عنوان محور کشورهای مسلمان و به رسمیت شناخته شدن او توسط سعودی‌ها، تا چه اندازه می‌تواند برای آرمان آزادی فلسطین که مسلمانان به دنبال آنند، خطرناک باشد. حمدی می‌گوید روابط اسرائیل با بحرین، امارات، اردن و دیگر کشورهای عربی به واقع نمی‌تواند توفیقی برای رژیم صهیونیستی باشد؛ بلکه توافق با عربستان است که اسرائیل را بر پافشاری حضور غیرمشروع خود در منطقه، مصمم می‌کند.



تعداد بازدید : 22
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد