!
ایران و خلق نظم اقتصادی جدید
گفت‌وگوی اختصاصی سیمافکر با حمیدرضا فرتوک زاده - تیر ۱۴۰۲


اقتصاد ایران امروز‌ وضع نابه‌سامانی دارد. اقتصاددانان و اهالی سیاست هرکدام از منظری ماجرا را روایت می‌کنند. هرکس مشکل را در جایی می‌بیند و راه‌حلی برای عبور از آن می‌دهد.اما در غالب این روایت‌ها یک چیز غایب است: روایت ایران در پهنه ژئوپلتیک آن؛ در حالی که شخصیت امروز ایران در این موقعیت جغرافیایی تکوین پیدا کرده است.در سده اخیر، موقعیت ژئوپولتیک ایران همواره در طرح سیاسی قدرت‌های بزرگ تعریف شده است‌. این وضع همواره مانع از طرح روایتی قدرتمند و درون‌زا از موقعیت ایران شده است. دکتر حمیدرضا فرتوک‌زاده در گفت‌وگو با سیمافکر می‌گوید: بدون درک موقعیت ژئوپولتیک ایران، نمی‌توان درک درستی از وضعیت اقتصاد و سیاست در ایران امروز داشت. جمهوری اسلامی در این کشاکش یا باید جایگاه خود به عنوان کشوری خام‌فروش بپذیرد و به اداره کشور با فروش منابع طبیعی ادامه دهد‌ یا بتواند بر اساس موقعیت ژئوپولتیک خود، جغرافیای تازه‌ای در این منطقه خلق کند.جنگ اوکراین و قطع رابطه روسیه و منطقه قفقاز با اروپا، فرصتی برای ساخت این جفرافیا فراهم ساخته است.فرتوک‌زاده در این گفت‌وگو «طرح ایلاف» را به عنوان فرصتی برای احیای ژئوپلتیک درون‌زای ایران مطرح می‌کند.



تعداد بازدید : 695
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد