!
زبان فارسی، حافظ حیات ایران
گفت‌وگوی اختصاصی سیمافکر با علیرضا سمیعی - آذر ۱۴۰۰

زبان فارسی، حافظ حیات ایران
سیاسی‌شدن لحن شعر فارسی چگونه ایران را بار دیگر برپا داشت؟

شناخت بسیاری از ما نسبت به ملک‌الشعرای بهار محدود می‌شود به قصیده «دماوندیه» و تصنیف مشهور «مرغ سحر». اما بهار بسیار بیشتر از این اشعار در تاریخ معاصر ایران نقش داشته است. در واقع با بهار تحولاتی در شعر فارسی رخ می‌دهد که در آینده آن تعیین‌کننده است. اولین ویژگی بهار، به‌کارگیری قالب‌های کهن شعر فارسی، به‌ویژه قصیده، برای واژه‌ها و مضامین جدید است. این تحول،زبان فارسی و به‌دنبال آن فرهنگ ایرانی را محیای تجدد می‌کند. دیگر اینکه بهار شاعر مردم است، نه دربار. او شعر خود را برای مردم می‌گوید و در شعرش به موضوعات و مسائل آن‌ها می‌پردازد. با اشعار اوست که شعر فارسی لحن سیاسی پیدا می‌کند و در زندگی مردم به‌نحو تازه‌ای جریان می‌یابد. فهم بهار از نقش بنیادین زبان فارسی در فرهنگ و زندگی مردم و استقلال ایران، به شعر او و مواجهه او با زبان فارسی رنگ‌وبویی خاص می‌دهد و فصلی تازه در شعر فارسی می‌گشاید.
 



تعداد بازدید : 275
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد