!
آداب کتابت
خط نسخ به روایت میرزا احمد نیریزی

نیریزی را در خط نسخ با میرعماد در نستعلیق مقایسه کرده‌اند. او به همراه استادش، ابراهیم قمی خصوصیاتی از نستعلیق میرعماد را وارد خط نسخ کرد. این خصوصیات خط نسخ را جلوه‌ای ایرانی‌تر می‌داد.در نسخ نیریزی کلمات به نحو یگانه‌ای زیبایند، اما در کنار هم تشکیل متنی را داده‌اند که برای خوانده شدن و گذشتن با سرعت از روی کلمات نوشته شده است. اما در خط نستعلیق زیبایی اثر در تماشای خیره کننده آن جلوه‌گر است.
این خصلت در قرآن‌های کتابت شده توسط نیریزی با انس روزمره با قرآن که مردم عموما تجربه می‌کنند، متناسب است. کتابت از زیبایی ریز و درشت آکنده است، اما در نهایت برای خوانده شدن آن معانی نوشته شده و مخاطب را کمتر مشغول خود می‌سازد. این خصلت به نسخ نیریزی نحوی تعادل می‌بخشد و این «تعادل» و «استواری» خود نحوی زیبایی است.
 



تعداد بازدید : 329
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد