!
خیالات بن سلمان از کجا آب می‌خورد؟
بردیا عطاران

عربستان سعودی با رهبری محمد بن سلمان به دنبال امور نشدنی است. البته خصلت طبیعی آرزو داشتن، همین دست گذاشتن بر امر ناممکن است و از این حیث نباید سعودی‌ها را قضاوت کرد. آن چیزی که رؤیای بن سلمان را پوک می‌کند، بیگانگی است. حاکمان عربستان روزگاری خود را خادم الحرمین الشریفین معرفی می‌کردند اما حالا می‌بینیم که حتی در نامگذاری شهر خطی «ذا لاین» هم نمی‌توان اثری از ریشه های گذشته‌ی عربی یافت.عطاران در این ویدئو این خیال‌پردازی‌ها را ناشی از هوشمندی بن سلمان می‌داند که روند رو به رشد طبقه متوسط نوظهور عربستان را به خوبی دید؛ طبقه متوسطی که شهرهای اروپایی و آمریکایی را دیده است و به کمتر از آن یا حتی مثل آن هم راضی نمی‌شود.شاید بتوان ماجرا را این طور فهمید که خود بن سلمان هم چیزی جز همین طبقه متوسط نیست. بن سلمان می‌خواهد خاورمیانه را از فرش به عرش برساند اما در نهایت چیزی جز کاریکاتوری اغراق‌شده از اروپا نصیب‌ش نخواهد شد؛ چرا که طرح او قصه‌ای برای انسان خاورمیانه‌ای ندارد. ایده‌های او اگر هم اجرایی باشد تنها می‌تواند خود را در همان نظم آنگلوساکسون جایابی کند. رقبای عربستان یعنی ترکیه و ایران در ساختن رؤیایی خاورمیانه‌ای به مراتب واقعی‌تر عمل کرده‌اند.
ا

 



تعداد بازدید : 790
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد