!

ماجرای ملی شدن صنعت نفت
سیدباقر نبوی ثالث

داستان ملی شدن صنعت نفت در ایران، چیزی بسیار گسترده‌تر از یک امر ملی بود. امروز نام یکی از مهمترین خیابان‌های قاهره، پایتخت مصر، «مصدق» است. قضیه برمی‌‌گردد به زمانی که مصری‌ها از پیروزی ایران مقابل انگلیس در ملی شدن نفت، شاید بیش از خود ایرانی‌ها متأثر شده بودند. آن‌ها هم مورد مشابهی به نام «کانال سوئز» داشتند.

سیدباقر نبوی در این قسمت از ماجرا، داستان ملی شدن نفت در ایران و بعد از آن هم سفر مصدق به مصر و استقبال عجیب و غریب مصری‌ها از مصدق را می‌گوید. آن دوران تا چند دهه ایده «ملی‌گرایی» یکی از مهم‌ترین جریان‌هایی بود که به رهایی از استعمار دعوت می‌کرد. مصدق و جمال عبدالناصر هم از مهمترین چهره‌های ناسیونالیسم در آن دوران بودند. حرکات ضد استعماری این جریان‌ها بسیار بالا گرفته بود و همه امید غلبه بر غرب داشتند؛ اما مصدق با کودتای آمریکایی 28 مرداد و جمال با شکست مقابل اسرائیل، عملاً نتوانستند باقی بمانند و جریان ملی‌گرایی پایداری خود را حفظ نکرد.
 



تعداد بازدید : 23
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد