!
ایران در شعاع بحران اوکراین
گفت‌وگوی شعیب بهمن و سیدمحمدرضا حسینی - اسفند ۱۴۰۰

منازعه‌ای که یک طرف آن دومین قدرت نظامی جهان و طرف دیگر، کشوری نزدیک به آمریکاست، حادثه‌ای نیست که تنها در پی یک اختلاف منطقه‌ای رخ داده باشد. از همان ابتدا معلوم بود که بازی بزرگی در حال آغازشدن است.
تنش‌های داغی که از پیش از جنگ در این منطقه آغاز شده بود، به‌وضوح خبر از تحولات مهمی در آینده می‌داد. تنش‌هایی که حتی بدون جنگ نیز می‌توانست تأثیر قابل‌توجهی در مناسبات سیاسی جهان داشته باشد. تمایل و تلاش آمریکا و انگلیس برای ایجاد درگیری در این منطقه، تجمع و مانور نیروهای روسی در مرز اوکراین و تلاش اروپا برای ممانعت از آغاز جنگ، هر کدام قطعاتی از بازی بزرگی را می‌ساخت که قرار بود صحنه سیاسی جهان را دگرگون کند.
اما به‌نظر می‌رسد این ماجرای پردامنه، ایران را نیز در معرض یک تصمیم‌گیری بزرگ قرار دهد. از یک طرف ایران می‌تواند از پس منازعات شکل‌گرفته در سطح بین‌الملل، منافعی برای خود داشته باشد؛ اما بازی در لابه‌لای این معادلات، بازی بر سر استقلال و قدرت سیاسی ایران است. آیا ایران حاضر است استقلال سیاسی‌اش را در گرو منافعی زودگذر و ناپایدار به خطر بیندازد؟
در این گفتگو، دکتر سیدمحمدرضا حسینی پژوهشگر اقتصاد سیاسی بر این باور است که جغرافیا و معادلات اقتصاد سیاسی در حال دگرگونی است و جنگ اوکراین بخشی از بازی قدرت‌های جهانی در میانه این تحولات است. دکتر شعیب‌بهمن نیز جنگ اوکراین را بخشی از بازی آمریکا برای جلوگیری از اتحاد هژمون‌های منطقه اوراسیا می‌داند. موقعیت حساس ایران در این ماجرا، بخش مهمی از مباحث صورت‌گرفته در این گفتگو است.

 



تعداد بازدید : 564
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد