!
علیه سیاست حرفه‌ای
گفت‌وگوی سید علی کشفی با دکتر حسین کچویان

رییس جمهور در نظام جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی دارد؟ معنی ریاست “قوه مجریه” چیست؟ آیا رییس جمهور صرفا مدیر دستگاه عظیم اجرایی کشور است و بنابراین لازم است که سطوح مختلف بوروکراسی اجرایی را برای رتق و فتق امور کشور براساس برنامه‌ها و قوانین مصوب مدیریت کند؟ اگر چنین باشد چگونه می‌توان او را “رییس جمهور” نامید؟ پرسش مهم اینکه آیا باید از او انتظار یک مدیر حرفه‌ای را داشت یا رییس جمهورش خواند و تجلی اراده عمومش دانست؟ آیا رییس جمهور یک سیاستمدار حرفه‌ای است یا یک سیاستمدار انقلابی؟
در این گفتگو حسین کچویان بحث را با تفاوت سیاست انقلابی و سیاست حرفه‌ای آغاز می‌کند. با ایشان درباره سازوکار انتخابات سخن گفته‌ایم و ایشان از معضلات ذاتی انتخابات در پیشبرد انقلاب گفته است. مسأله کچویان شکل‌نایافتگی بوروکراسی و نهادهای سیاسی در کشور و نابسندگی آن‌هاست و این که این شکل‌نایافتگی ایجاب می‌کند همه جامعه در اداره کشور حاضر باشد؛ تا روند تاریخی تکوین دولت-ملت در ایران طی شود.
هرچه باشد در انتخابات ۱۴۰۰ مسأله فقط این نیست که چه کسی پیروز خواهد شد. مسأله کانونی آن است که آیا دولت آینده خواهد توانست نیروی نهفته و پس‌راندۀ جامعه را بیدار و در صحنه اداره کشور حاضر کند؛ اگر چنین نشود چگونه می‌توان به آینده جمهوری اسلامی هم در حفظ روحیه انقلابی و هم در مدیریت زندگی مردم امیدوار بود؟

 



تعداد بازدید : 512
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
حسین صوفیانی
درود بر جناب دکتر کچویان 🌸💐💐🙏🌸🌸🩵🤍🩷💜🤍🩷
۱۴۰۲/۷/۱۵
3:53
حسین صوفیانی
درود بر جناب دکتر کچویان 🌸💐💐🙏🌸🌸🩵🤍🩷💜🤍🩷
۱۴۰۲/۷/۱۵
3:53
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد