!

سینما، سیاست، جشنواره
سیدباقر نبوی ثالث

بهمن 61، چهار سال بعد از انقلاب و وسط جنگ ایران و عراق جشنواره فیلم فجر تأسیس شد. جشنواره طبعاً برآمده از یک اتفاق سیاسی بزرگ یعنی انقلاب بود؛ اما پرسشی که همیشه با آن مواجه بوده این است که چگونه می‌تواند با حفظ ماهیت سیاسی خود، اعتبار سینمایی خود را نیز حفظ کند؟ در قسمت یازدهم «ماجرا» با مرور تاریخی مهمترین جشنواره‌های فیلم جهان (Big three film festivals) ماهیت سیاسی این جشنواره‌ها را از نقطه آغاز بررسی کرده‌ایم. اما مهمتر از سیاسی بودن یا نبودن جشنواره‌های فیلم، چگونگی وضعیت سیاسی آن‌ها است. در واقع بدون ایستادگی در موضع سیاسی اتخاذ شده، چیزی از هویت سینمایی جشنواره‌های فیلم هم باقی نمی‌ماند. از سوی دیگر وقتی سیاست به نحوی فربه و غیر سینمایی بر جشنواره سایه بیندازد، اعتبار سینمایی جشنواره خدشه‌دار می‌شود و اساساً از همان قصد اولیه یعنی سیاسی بودن، باز می‌ماند.



تعداد بازدید : 17
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد