!
منازعه بر سر قانون خواهی در ایران - گفتگوی اختصاصی با محسن صبوریان - خرداد ۱۴۰۳

قریب به ۲۰۰ سال از مواجهه‌‌ی ایرانیان با مسئله‌ی «دولت قانونی» و منازعه بر سر چیستی بنیاد قانون می‌گذرد. ما عمدتا در بررسی تاریخ این منازعات، آنان را از دریچه‌ی دوگانه‌ی متصلب‌شده‌ای مانند سنت و مدرنیته نگریسته‌ایم. چنین دوگانه‌ای ما را بدین سو رانده که معنای تحولات تاریخی ایران را بیش از آنکه در کنش‌ و مقاصد این نیروها دنبال کنیم، آنان را در دل طرح‌های کلان تاریخی‌ای توضیح دهیم که از پیش پذیرفته شده‌اند. چنین چشم‌اندازی معنای درونی این تحولات را برای ما مفقود می‌گذارد؛ چراکه رخدادهای تاریخی را در انگاره‌های نظری ما قالب می‌زنند. پرسش از چگونگی داشتن یک طرح تاریخی و نادیده‌نگرفتن خود وقایع، مسئله‌ای است که گفتگو بر سر آن، امری است ضروری.
در گفتگوی سیمافکر با محسن صبوریان، نگاهی اجمالی به تاریخ این مسئله در ایران انداخته‌ایم و چگونگی پیوند دین و قانون را بررسی کرده‌ایم.



تعداد بازدید : 154
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد