!
در این اقتصاد جایی برای نخبگان نیست
گفت‌وگوی اختصاصی سیمافکر با محمدمهدی نایبی - مرداد ۱۴۰۱

نخبگان ما از ایران مهاجرت می‌کنند. این جمله برای بسیاری از سیاست‌مداران و دلسوزان ایران زنگ خطر و مایه تأسف است.البته مدیران کشور، اکنون بیش از گذشته بر حمایت از آن‌ها پافشاری می‌کنند‌. تشکیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان گویای توجه و حمایت آن‌ها از نخبگان است.اما این تلاش‌ها هنوز نتوانسته است بسیاری از نخبگان را برای ماندن در ایران قانع کند.
به نظر می‌رسد آنچه این تلاش‌ها را بی‌ثمر می‌کند، درک موجود از نخبگان است؛ درکی که در اقتصاد سیاسی موجود کشور شکل گرفته است. اقتصادی که چرخَش با خام‌فروشی و پول نفت می‌چرخد، ضرورت تولید در ابعاد جهانی را درک نمی‌کند و لذا نیازی به نخبگان ندارد.در این شرایط، مدیران ترجیح می‌دهند با حمایت‌ها و کمک‌های مالی به نخبگان، حضور پرشور و برهم‌زننده آنان در میدان سیاست و اقتصاد را محدود یا مهار کنند.
از طرف دیگر، نخبگانی که خود را خارج از جریان اداره کشور و ساخت آینده آن می‌بینند، مسئولیتی نیز بر دوش خود احساس نمی‌کنند و در برخورد با سختی‌های راه، حاضر به ترک وطن می‌شوند.
گفتگوی ما با دکتر محمدمهدی نایبی استاد تمام دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف در همین موضوع است. 
دکتر نایبی سال‌هاست دغدغه‌ی نخبگان را دارد. او در حوزه صنعت و کارآفرینی موفقیت‌های قابل‌توجهی داشته و نیز «بنیاد حامی» را با هدف بورس دانشجویان علوم انسانی در دانشگاه‌های معتبر دنیا تأسیس کرده است.
او معتقد است اقتصاد رانتیِ متکی بر نفت، نیازی به نخبگان ندارد و بدون آن‌ها نیز اداره می‌شود. بر این اساس، راه‌حل مسئله نخبگان، اصلاح ساختار اقتصادی کشور و رفع موانع بخش خصوصی برای تولید و کارآفرینی است.
 



تعداد بازدید : 447
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد