!
شاعر مردم
نسیم شمال؛ از شعر سیاسی تا زبان جامعه

شما احتمالا شعرهای نسیم شمال را شنیده‌اید و می‌شناسید! حتی بدون اینکه بدانید عبارت‌ها مال نسیم شمال‌اند. برخی شعرهای نسیم شمال شماری از مشهورترین اصطلاحات و ضرب‌المثل‌هایی هستند که هر ایرانی آن‌ها را در زبان روزمره استفاده می‌کند. «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه»، «آسته برو آسته بیا، که گربه شاخت نزنه»، «لال شوم، کور شوم، کر شوم، لیک محال است که من خر شوم»، «با آل علی هرکه درافتاد، ور افتاد» چندتایی از مشهورترین‌هایند. اینهمه که کارهای نسیم شمال با همین چند عبارت در زبان عادی‌ترین مردمان جاری است برای هر شاعری رشک‌انگیز است. نسیم شمال اهل سیاست و روزنامه‌نگاری بود. در عصر مشروطه انتقادی‌ترین شعرها را می‌سرود و از جانب وکیل و وزیر و روزنامه‌نگار تهدید می‌شد.
راز کار او شاید همزبانی با آهنگ و لحن زندگی مردم بود. برای آنکه در جست‌وجوی این لحن و آهنگ است هنوز و تا امروز هم لذتِ شنیدن و آموختن از کار نسیم شمال ادامه دارد دهمین سپید و سیاه دیداری دوباره با شعر و دوران اوست.
 



تعداد بازدید : 444
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد