!
چرا علوم انسانی می‌خوانیم؟
گفتاری از سارا شریعتی دربارۀ اهمیت علوم انسانی - اردیبهشت ۹۴

: تیرماه امسال، کنکور سراسری به روال هرسال برگزار شد. امسال متقاضیان علوم انسانی بیش از ۳۰ درصد بود و این یعنی علوم انسانی‌ها نزدیک‌ترین گروه از حیث تعداد به علوم تجربی بودند. جلو افتادن رشته انسانی از ریاضی خبر از جنبه‌های بهتر شغلی علوم انسانی دارد، چرا که از یک نظر رشته‌های مدیریت، حقوق، روانشناسی و...هنوز شانس بیشتری برای یافتن کار نسبت به علوم ریاضی دارند.
در فضای عمومی ایران و حتی در میان اهل علم و دانشگاه درکی از علوم انسانی وجود دارد که به شیوه فانتزی می‌خواهد علوم انسانی یعنی فلسفه و جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و مطالعات هنر و... را همچون دیگر حوزه‌ها از طریق کارآمدی‌شان بسنجد. این نگرش ما را از اساس کار علم دور کرده و اتفاقا همان علوم «کارآمد» را هم برای ما بی‌فایده ساخته است.
اینجا دکتر سارا شریعتی در دبیرستان علوم انسانی شرف‌الدین از دیدگاه خود پاسخی روشن به این سوال می‌دهد که چرا باید علوم انسانی بخوانیم؟
او می‌گوید علوم انسانی یعنی یافتن دیدگاه انتقادی. و این اگرچه حرفی نهایی درباره تمام وضعیت علم در ایران نیست، اما برای ما که در ورطه‌ای ساده‌دلانه همه چیز را به کاربردشان فرومی‌کاهیم، شروع خوبی است.

 



تعداد بازدید : 395
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد