!
قواعد اخلاقی ضامن اخلاق نیستند
سخنرانی محسن جاهد به مناسبت روز جهانی بزرگداشت فلسفه - آبان ۱۴۰۲

با آغاز قرن بیستم و پیشرفت حیرت‌آور صنعت و تکنولوژی و از آن مهم‌تر رشد عقلانیت سرمایه‌داری غالب متفکرین اجتماعی مدرن خوش‌بینی خاصی به تمدن جدید بشری داشتند. اما تنها ۱۴ سال از آغاز قرن گذشته بود که جنگی بزرگ برای اولین بار تمام جهان را درگیر خود کرد و منجر به خسارات فراوانی شد. جنگ جهانی اول پرسشی اساسی پیش روی همه متفکرین اجتماعی ایجاد کرد: چرا با رشد عقلانیت مدرن نه تنها به سمت صلح جهانی حرکت نکردیم که با بزرگ‌ترین نزاع‌های جهان مواجه شدیم. با جنگ جهانی دوم که نزدیک به ۵۰ میلیون نفر تلفات داشت، این سوال بسیار پررنگ‌تر شد.محسن جاهد در این سخنرانی این پرسش را به صورت دیگری نیز مطرح کرد: چه می‌شود که انسان زیست اخلاقی را نمی‌پذیرد؟او می‌گوید خوش‌بینی اخلاق مدرن -چه وظیفه‌گرایی و چه فایده‌گرایی- به انسان در این بود که تصور می‌کرد با طرح قواعد کلی اخلاق و اقناع افراد می‌تواند مسأله را حل کند. در صورتی که این رویکرد متضمن نگاهی مکانیکی به انسان است و باید از طریق بازخوانی انسانی‌تر شیوه‌ی دیگری را برای پرورش انسان جستجو کرد.



تعداد بازدید : 144
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد