!
علم اساسا اعتبار است
سخنرانی حمید طالب زاده در نشست نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی - اردیبهشت ۱۳۹۵

دکتر رضا داوری اردکانی زمانی در بحث پیرامون کتابی که توسط دکتر علی‌اصغر مصلح با موضوع ادراکات اعتباری علامه طباطبایی نوشته شده بود، گفته بود: «برای درک زمان و مکان خود در تاریخ، باید از فلسفه اسلامی بهره ببریم». حمید طالب‌زاده، استاد فلسفه دانشگاه تهران از معدود افرادی است که به واسطه تسلط بر فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، توانایی نگاهی این‌چنینی به فلسفه اسلامی و به طور خاص نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی را دارد. او در این سخنرانی از مشابهت‌های مفاهیمی که علامه طباطبایی در نظریه ادراکات اعتباری به کار می‌برد، در تاریخ فلسفه غرب و تاریخ فلسفه اسلامی صحبت می‌کند. به زعم طالب‌زاده، علامه در مقاله ششم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» برخلاف سایر آثار خود که در آن‌ها مواجهه‌ی انسان با جهان را از سنخ شناخت می‌داند، اذعان می‌کند که مواجهه انسان با جهان از سنخ زندگانی است. با به میان آمدنِ مفهوم «اعتبار» در نحوه مواجهه انسان با جهان، ساحتی از ادراک به نام ساحت اعتبار گشوده می‌شود و در این راستا آن‌چه به تمامیت می‌رسد وجود انسان است. به نظر طالب‌زاده آنچه در این بین نظریه‌ی علامه را در تاریخ فلسفه اسلامی بی‌سابقه می‌کند، این است که بدین ترتیب انسان، بنیاد نظر و عمل می‌شود.



تعداد بازدید : 236
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد