!
فردید، گمشده در غبار سوءبرداشت‌ها و سوءتفاهم‌ها
گفت‌وگوی علیرضا سمیعی با محمدمنصور هاشمی - ۱۳۹۵

مناقشه بر سر عقاید سید احمد فردید، حتی امروزه که قریب به 28 سال از فوت او می‌گذرد، همچنان تازه است. او از معدود متفکران معاصر ماست که برخی اصطلاحاتش مثل «غربزدگی» در گفت‌وگوی مردم کوچه و بازار هم رواج دارد. پس به نظر می‌آید امروزه ما توانسته‌ایم به شناختی درست از فردید و آرای او برسیم. اما گفت‌وگوی علیرضا سمیعی با دکتر محمدمنصور هاشمی نشان می‌دهد که قضیه به این سادگی‌ها هم نیست. در مقابل افراد زیادی که دوست دارند فردید را مصادره به مطلوب کنند، هستند مخالفان سرسختی که بخشی یا تمام مشکلات امروز مملکت را به او نسبت می‌دهند. در این هیاهو، اندیشیدن به این‌که فردید واقعاً چه کسی بود و حرف حسابش چه بود، گم بشود. محمدمنصور هاشمی که کتاب «هویت‌اندیشان و میراث فکری احمد فردید» را نوشته در این کتاب با دیدی تحقیقی و بدون حب و بغض به احمد فردید داشته است. او معتقد است که جنبۀ ایدئولوژیک تفکر فردید، مهمترین جنبۀ فکری او نیست. این گفتگو که متعلق است به سری دوم دریچه، در سال 95 صورت گرفته است.



تعداد بازدید : 292
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد