!
ماجرای نفت
سخنرانی محمد مالجو با موضوع نفت و وضع جامعه و سیاست ایران - اسفند ۱۳۹۵

کشف «نفت» پیچیدگی‌ها فراوان ایران معاصر را دوچندان کرد. آن زمان چه متوجه بودیم چه نبودیم ایران وارد تاریخ جدیدی شد تاریخی که نه فقط اقتصاد بلکه شاکله‌ای به نام ایران را دستخوش تغییر می‌کرد.
ایرانِ با نفت، دغدغه ایران‌اندیشان شد. روشنفکر و متفکر سعی داشتند توضیح دهند نفت با ایران چه کار میکند. اما چه کسی می‌تواند از عهده این توضیح برآید؟ توضیحی که بتواند فراتر از نظریات اقتصادی شاکله سیاسی اجتماعی ایران را توضیح دهد؛ توضیحی که در ایرادهای عدالت‌خواهانه‌ی مدیریت نفت نماند؛ توضیحی که بتواند راهی برای نفوذ به تاثیری که نفت در وضع کلی جامعه و سیاست ایران میگذارد، پیدا کند.
گفتاری که مالجو در این سخنرانی که در سال ۹۵ ایراد شده پی میگیرد، ردیابی مسیر ورود پول نفت به اقتصاد ایران و خروج آن است. مالجو توضیح می‌دهد نفت به‌واقع ملی نشد و «توزیع نابرابر» آن سبب شد پول آن به همان نقطه‌ای برسد که قبل از ملی شدن می‌رسید.
 



تعداد بازدید : 392
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد