!
راه خوشبختی از پول می گذرد
سخنرانی مایکل سندل در ted با عنوان چرا نباید به بازار اعتماد کرد

مایکل سندل، با اینکه بسیاری مواقع از اقتصاد بازار آزاد دفاع می­‌کند؛ به این مشهور شده که با طرح پرسش‌هایی، همواره امنیت جامعه بازار آزادی شده، را به خطر انداخته است. سندل آن‌چنان که در کتابش با عنوان «آنچه با پول نمی توان خرید» توضیح داده، به کارایی نظام بازار آزاد معتقد است اما اغلب رای به محدودیت بازار درعرصه‌های اجتماعی و فرهنگی می‌دهد. در این میان نمی‌توان به آسانی از کنار سخن چپ‌گرایان نیز گذشت که با نقد رویکرد اصلاح‌گرایانه سندل معتقدند نمی­‌توان بر حاکمیت منطق بازار مرز نهاد و حدودی برایش متصور شد.
گذشته از نقدهای این‌چنین که خود قدرت بازار را دست کم می‌گیرند، سندل هم گویا هدفی بیشتر از رام کردن خشونت بازار نئولیبرالی ندارد. نمایش سندل در طرح این پرسش که؛ «آیا می‌توان به بازار آزاد اعتماد کرد؟» انگار اتفاقا از شدت وضعی که نئولیبرالیسم افراطی به آن دچار است، می‌کاهد.
در میان این مناقشات عدالتخواهانه‌ی چپ و میانه‌روی راست همچنان پرسش مهم این است که بازار چیست و چگونه تشکیل شده است؟
 



تعداد بازدید : 283
دیدگاهتان را بنویسید
نام

ایمیل

متن پیام ارسـال دیدگـاه
عناوین پیشنهادی :


بارگذاری بیشتر
ویدئو رسانه سیمافکر، وب سایتی است که از سال ۹۲ تا کنون فعالیت خود را در زمینه فرهنگ، سیاست و علوم انسانی به صورت انتشار ویدئو فیلم، آغاز کرده است. رسالت حقیقی سیمافکر تلاش برای بازگشایی امکان گفت و گو در فضای فکری ایرانِ امروز است.
سردبیر: محمدرضا علی‌حسینی شورای سردبیری: اباصالح تقی‌زاده طبری، سیدباقر نبوی ثالث، سیدمحمد سیدمحسنی، محمد فیضی ارتباط با ما
تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز سینمایی امروز می‌باشد